::pesanan penaja::

jom kita exchange link.. :-) kalau sape2 nak exchange link, sila jadi follower saya dan tinggalkan link di chat box ya..saya pun akan lakukan benda yg sama ke blog anda.. :-) nk komen, nak maki hamun pon blh. :-)

Thursday, August 26, 2010

sekadar peringatan dan panduan

| | 0 comments

Assalamualaikum,
Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul…..
Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.
Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.
Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.”
Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.
Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..
Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.
Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan
1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku).
(HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Rahsia 13
Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……


1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.
7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.
13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!”
Wassalam.
Read more...

Saturday, August 21, 2010

merestui

| | 0 comments

selamat berpuasa n selamat ary raya~he3..lmbt lg nk raya..saje nk wish awl2..mlm td terbaca satu blog ney..ak sampai menangis..banjir ok~pergh..gler menipu,xde la bnjir..tp mmg sedih..http://mayyonnizz.blogspot.com..ney link blog 2

ok
alhamdulillah..hbungan ak dgn enchek pakwe da smpai satu tahap yg mungkin lebih baik..pada 17.7.2010..bersamaan ary jumaat,family enchek pakwe datang merisik..yup..bnyinya mcm biase,org len da bertunang pon x bising..tp bg ak..ia bnda yg bernilai bagi ak..

mak ak x bagi bertunang,juz merisik..agak2 da ckup duit..trus nikah..ikutkan famili enchek pakwe,lps raya ney nk nikahkan kami,tp memandangkan ak bru je abez bljar..so famili ak decide suruh ak bekerja dlu..
Read more...

Saturday, May 8, 2010

:::at h0me::

| | 1 comments

sekarang ney ada kat umah.. bez gler..
hilng pnt smngu ak kna stay kt UPM
lbh smngu dari 0rg len..
tp x pe la.. berbaloi

skrg.. nk cri keje..
cri duet
Read more...

Tuesday, May 4, 2010

::jangan tanye kenape::

| | 0 comments

jgn tnye kenape ak da delete gmbrnye dalm facebook ak
jgn tnye kenape ak wat kputusan cm 2
jgn tnye kenape ak blom 2kar status ak
jgn tnye knape ak jarang2 bkak n0 mxs ak



skrg.. ak hnye perlukan ketenangan
tolong jngn tmbahkan stress ak
tolong jgn wat ak menitiskan air mata lagi..
tolong.. ak perlukan ruang untuk

ak mau pergi dari cni
ak mau pergi ke ruang yang gelap, sunyi.. di sana hanya ak sahaja berada

ak maukan kedamaian

ak maukan ketenangan


ak mau lupekan segala2nya
Read more...

Thursday, April 29, 2010

::♥ [cinta berakhir sebelum bermula]♥ ::

| | 4 comments

♥ ♥ siyes!!! sakit ati.. tajuk entry x de kaitan dgn pe yg ak mau tulis skunk.. k.. ak da nekad untuk delete ac blog ney.. dah x de menda yang ak nk kongsikan.. dan apa yang lagi penting, dah x de pe ak nk luahkan. biar pe yg ada dlm ati ak ney.. maybe kalau ak trase ingin menulis lg.. ak akan buat account bru.. wat silent readear ak.. thanx..


sedikit terkilan dgn 'dea'.. k lah.. law 2 cra dea nk jauhkan diri dea dari aku.. aku hormati keputusan dea.. dah x de pe lg yang perlu jelaskan..

ckuplah last msg ak kt dea mlm ney.. tp msa ak type en3 ney.. msg ak l0m delivered..
n.. ak berharap.. biarlah msg ak ney x sampai

susah sngt ke nk berteus terang dgn ak??

ak taw dr mulut org len.. yg dea ad kt cni.. mksd ak kt UPM.. pe salah ak?
untuk awk.. sy doakan kebahgian awk.. mengenali awk merupakan anugerah terindah dalam id0p sy.. time ksh awk..



Read more...

Wednesday, April 28, 2010

29042010

| | 3 comments

asok last paper ak sepanjang 3 tahun ak kt UPM ney.. kawan2 dah lame abez.. dah ada yang blik kg pon.. ak masih tersadai kt sini.. ak rase sem ney ak melakukan pengorbanan yang paling besar.. gap exam slame 2 mngu ak stay kt cni.. dlu, pantang ada cuti ak blik kampung.. skrang.. lps abez exam pon ak still x blh blik lg,.. pr0jek paper ak lom siap sepenuhnya., sebetulnya da siap.. tp penyelia asyik suruh edit je.. kdg2 ak da ase bosan,, melakukan bnda yang sama .. tp itulah pengorbanan yang terpaksa aku lakukan..

walaupun ak amat merindui famili ak.. tp ak tetap kna bertahan, sabar.. kerana ak taw pengorbanan yang ak lakukan ini akan terbayar satu hari nnti
Read more...

Monday, April 26, 2010

Two Is Better Than One (ft. Taylor Swift) - Boys Like Girls (Official Mu...

| | 0 comments

Read more...

:ini yang saya rasa sekarang::

| | 0 comments

Read more...
| | 0 comments


Semakin hari..ak merasakan ak kembali kpd diriku yg lepas..mnjadi seorg yg tidak adil pada dri sndri, menjadi seorg yg slalu mnyalahkan diri sndri...bukan meminta simpati tapi ini adalah hakikatnya..


apatah lagi ak x prnh nk kecapi kebahagian.. kebahagian yg ak miliki hnyalah sementara.. sedangkan ak ingin bhgia sama mcm 0rg len.. tp knape x blh?

mungkin ney blasan Allah ke atas diri ak.. ak yg seringkali lalai dan lupe
Read more...

Saturday, April 24, 2010

::SAYA MASIH DISINI::

| | 0 comments

Eh2.. tetibe je ase rajin nk update blog.. hehe..

masih ada 3 paper lagi yang harus dilangsaikan..
ok.. tp sngt jelez apabila melihat kawan-kawan yang dah nk abez exam..
tp lg jelez sbb da ramai kawan-kawan dah boleh jilid final year pr0jek.. aku bila lagi.?
dr.. tolong la bagi saya jilid.. saya nak blik kg dr.. dah lame saya x blik kg.. muahahaha.. mcm la dr kamariah bace blog ak..


0wh.. ari isnin saya ada 2 paper

ari kamis 1 paper

untuk exam saya blom study.. sbb saya f0kus kpd FYP.. tp saya sentiasa on9.. facebooking.. hihi


saya amat berharap agar saya dapat jilid sblum 30hb..
Read more...

Tuesday, April 20, 2010

::yang tak terlenyapkan::

| | 0 comments

sebuah kehidupan.suatu perjalanan. demikian nafas nyawa menyedut udara alam, menadikan jasad kerdil manusia bertebaran mempelosoki serata ceruk dunia, hanya untuk sebuah perjalanan. dan dalam perjalanan ini, telah tersedia menunggu lubang-lubang derita yang telah memungkinkan perjalanan ini terbawa ke lorong kegelapan yang menghantar telah sekian banyak pengembara-pengembara yang sesat ke lembah kehancuran. mematikan langkah perjalanan di laluan yang tersia. dan mungkin juga perjalanan ini boleh tertuju ke jalan bersinar kilau-kilau kebahagian, merungkai satu persatu mimpi nan indah.
Read more...

::fly.. hillary duff:

| | 0 comments

lagu semangat aku:
In a moment everything can change
Feel the wind on your shoulder
For a minute all the world can wait
Let go of your yesterday

Can you hear it calling?
Can you feel it in your soul?
Can you trust its longing and take control?

[CHORUS]
Fly
Open up the part of you that wants to hide away
You can shine
Forget about the reasons why you can't in life
And start to try
'Cause it's your time
Time to fly

All your worries, leave them somewhere else
Find a dream you can follow
Reach for something when there's nothing else
And the world's feeling hollow

Can you hear it calling?
Can you feel it in your soul?
Can you trust its longing and take control?

[CHORUS]
Fly
Open up the part of you that wants to hide away
You can shine
Forget about the reasons why you can't in life
And start to try
'Cause it's your time
Time to fly

And when you're down and feel alone,
Just want to run away
Trust yourself and don't give up
You know you better than anyone else

In a moment everything can change
Feel the wind on your shoulder
For a minute all the world can wait
Let go of yesterday

[CHORUS]
Fly
Open up the part of you that wants to hide away
You can shine
Forget about the reasons why you can't in life
And start to try
Fly
forget about the reasons why you can't in life
And start to try
'cause it's your time
time to fly

In a moment, everything can change
Read more...

Monday, April 19, 2010

::kuseru::

| | 0 comments

ble la m00d nk study ney datang?
enchek pakwe dah bising sbb asek dok facebooking je
dea gtaw.. bek x pyh amek exam law x nk study

sangat bising ini pakcik
hehe
Read more...

Sunday, April 18, 2010

::cinta terakhir::

| | 0 comments

Read more...
| | 0 comments

SAYA X SUKE KENA TIPU!!!!!!
Read more...

Saturday, April 17, 2010

::watever happens later,,juz takecare urself::

| | 0 comments

saya dah penat
saya rase sayalah yang paling loser kt ats bumi ney
saya terkilan.. org yg saya syang dan cinta separuh mati x pedulikan saya
saya pelik. knape dea x nk lepaskan saya?
saya dah cube untuk bahagiakan awk
trime awk ape adanya
tp sy taw..sy dah x mampu nk bagi awk kbhagian


smpn sume alsan awk
law awk ase dgn cara tu awk bhgia
sy akan ikot sumenya


tp.. lpskan saya wat selama2nya
Read more...

Monday, April 12, 2010

::pergi::

| | 0 comments

ak x taw nk mula dari mane.. mase ak taip benda ney.. air mata ak menitis lg.. bkn ak nak arapkan simpati dari awk.. sket pon x.. sy h0rmati keputusan awk.. law awk ase 2 yg akan membahagiakan awk.. sy redha.. sy time hkikat yg sy akan kehilangan awk wat selama2nye.. ckuplah awk taw.. mengenali awak adalah anugerah terindah yang saya dapat kt cni..


awk da x perlukan sya.. sy da gtaw awk.. law awk ase awk perlukan sy. awk akan cri sy.. tp smpai saat ney.. awk masih berdiam diri.. saya fhm awk.


saya doakan awk bahagia
saya x nk tgk awk sedih
saya nk tgk awk senyum


saya sayang awak
Read more...

Sunday, April 11, 2010

g00d luck

| | 0 comments

g00d luck pada mereka yang akan amek exam..
Read more...

Saturday, April 10, 2010

:untukmu teman::

| | 0 comments



kamu itu amat bernilai bagi aku
bukan LAUT jika airnya tak berombak dan gelora
bukan CINTA jika perasan tak terluka dan kecewa
bukan SAHABAT jika hati tak rndu dan sayang



untuk awak
saya nak kamu sihat
sebab saya risau kalau
kamu sakit

saya nak kamu gembira
sebab saya tak hepy
kalau tengok kamu sedih

saya nak kamu ceria
sebab saya rasa sepi kalau
kamu muram

saya nak kamu kuat
sebab saya lemah kalau
kamu d0wn

saya nak kamu tahu yang saya bukan teman kamu yang baik
tap saya nak cuba belajar jadi kawan yang baik
Read more...

::russian roulette::

| | 0 comments

Read more...

Friday, April 9, 2010

::cinta dan suka [spesel untuk awak]

| | 1 comments

Di hadapan orang yang kau cintai, musim dingin
jadi musim yang indah.
Di hadapan orang yang kau sukai, musim dingin
tetap saja musim dingin…
Cuma suasananya lebih indah sedikit.

Di hadapan orang yang kau cintai, jantungmu
tiba-tiba berdebar lebih cepat.
Di hadapan orang yang kau sukai, kau hanya berasa
senang d...an gembira saja.

Apabila engkau melihat ke dalam mata orang yang
kau cintai, matamu berkaca-kaca.
Apabila engkau melihat mata orang yang kau sukai,
engkau hanya tersenyum saja.

Di hadapan orang yang kau cintai, kata-kata yang
keluar berasal dari perasaan yang terdalam.
Di hadapan orang yang kau sukai, kata-kata hanya
keluar dari fikiran saja.

Jika orang yang kau cintai menangis, engkaupun
akan ikut menangis di sisinya.
Jika orang yang kau sukai menangis, engkau hanya
menghibur saja.

Perasaan cinta itu dimulai dari mata, sedangkan
rasa suka dimulai dari telinga.
Jadi jika kau mahu berhenti menyukai seseorang,
cukup dengan menutup telinga.
Tapi apabila kau cuba menutup matamu dari orang
yang kau cintai,
cinta itu berubah menjadi titisan airmata dan
terus tinggal di hatimu
dalam jarak waktu yang cukup lama.

Tetapi selain rasa suka dan cinta… ada perasaan
yang lebih mendalam,
iaitu rasa sayang… rasa yang tidak hilang secepat
rasa cinta.
Rasa yang tidak mudah berubah.
Perasaan yang dapat membuatmu berkorban untuk
orang yang kamu sayangi.
Mahu menderita demi kebahagiaan orang yang kamu
sayangi.

Cinta ingin memiliki.
Tetapi sayang hanya ingin melihat orang yang
disayanginya bahagia…
walaupun harus kehilangan…
Read more...

Thursday, April 8, 2010

::dea pesan::

| | 2 comments

enchek pakwe pesan

a)mkan ubt..
b)jgn degil
c)jgn majuk
d)Jngn menanggis
e)jgn mkn megi law x nak berulang alik ke t0ilet
f)jgn asyik d0k ngadap fb je
g)study.. tp sy suke stad0


enchek pakwe.. pe yg awk larang.. 2 yg sy suke buat
Read more...

Wednesday, April 7, 2010

::memori tercipta disini[upm. segalanya]

| | 2 comments





mase sem 1.. masih suci.. muke bek je
yang berkepala botak 2 namenya khairul.. langsung x hds0me.. ~hehe~

yang rambut blh tepi 2 Ali.. pergh.. gle skema.. baju mask dalam

kite tgk mereka skrg



x sangka.. cpt sungguh masa berlalu.. skrg aku sudah berada di tahun akhir.. disini aku blajar sglanya.. teman,lawan, hidup berdikari, teman ketika susah, teman ketika aku menanggis..

sungguh indah mengimbau kembali detik2 ketika diawal pengajian.. datang dengan muka suci.. disini gambar mereka semasa diawal sem dan langsung berubah ble sudah mau tamatkan pengajian

lucukan?

terlalu banyak kenangan disini..



wah.. sngt lucu apabila ak pernah diusha oleh se0rang teman semasa sem 1.. aduh.. lucu snguh ble dikenang balik.. x sangka. ak pon ad org berkenan..

sgala paerangai trut berubah.. ad dlu yg pendiam smkin brani bersuara..
dah la dak k0s ak majoriti dr kelantan.. mmg hav0c!!
ak suke ngn perangai mereka..
lelaki atau perempuan..
mcm2 karenah..
teringat semasa mngu orientasi.. tiap2 ari kan bngun awl..
pnt.. mlm plak ada lthan kawad..
biase la. time 2 junior.. mane brani nk lawan..
dkt gelanggang za'ba la bermulanya kenanggan kami

terlalu banyak pengalaman pahit dan manis sepnjang bergelar mahasiswa..
itu belum dikira ketika menjalankan pementasan teater,,(MTSR).. Ad sampai yg bermasam muka,,kerana terlalu pnt. ad juga yg bergaduh dgn kekasih kerana sibuk.. ahh. semua 2 pengalama yang x mampu dipunggut semula.
Read more...

jadual final

| | 0 comments

COURSE CODE

LEC GROUP

DATE

LOCATION
BBK3990B

1

-

TPA
BBM3102

1

23-APR-10

BSA FBMK
BBM3204

1

26-APR-10

BF FBMK
BBM3402

1

29-APR-10

BS05 KAA
BBM3410

2

26-APR-10

BS08 KAA
Read more...

Tuesday, April 6, 2010

::untuk yang terakhir::

| | 1 comments

ney en3 terakhir b4 ak close dis blog.. terlalu banyak masalah di saat hari tErakhir ak di upm nEy.. mgkin Allah nk uji ak.. ak terlalu alpa dngn nikmat kebahagian yang DIA berikan.. smpai satu saat ak sndiri yang mENgecewakan ati ak sndiri..


ak x sehat.. demam.. ditambah dgn masalah yang ak cri..


untuk 'awak'
terime ksh
Read more...

Friday, April 2, 2010

::long distance relationship make me sick::

| | 2 comments

cinta jarak jauh ney mmg watkan ak skit.. mane xnye.. da lame x jmpe.. mula la nk gd0h.. slh sket isytihar perang.. ad0i.. nsb bek dea mmg jenis memahami perangai ak yg mudah merajuk ney.. dah la ske merajuk,, cpt marah plak 2.. cian dea.. jd mangsa ak. hurm. ak taw.. dea je yg leh time perangai ak ney,, bek buruk ak ney..



untuk awak.. saya sayang awak taw..
kate putus 2 juz dimulut

dlm ati sy.. x nk!!

semoga impian kite jd kenyataan

zuhaili ismail.. sy ♥ awk


zuhaili♥zamzila
Read more...
| | 0 comments

ya Allah.. ak trase kehilangan dea.. ak x taw kenape ak perlu ase cm ney.. ak tngu dea.. ak x taw dea pergi mane.. betapa bodohnya ak. ak x pt0t ad perasaan cm ney.
Read more...

Thursday, April 1, 2010

::sampai ati::

| | 0 comments

samapai ati awk kan? law da x ske sy.. trus trang.. x pyh nk berdiam trus cm ney.. pe slh sy? npe? awk tkut? k la.. sy da x nk gngu id0p awk lagi.. sy ttp akn d0akan kebahagian awk.. untuk awk.. time ksh kerana sudi bg kebahagian untuk saya wlp0n hnye skjp..

awk pernah singgah di ati sy wlp0n hnye seketika
sy bhgia dgn layanan awk..
ay hepy tgk awk bhgia.. jaga dri awk
Read more...
| | 0 comments

saya nak merajuk ngn awk selama setahun!!!
Read more...

Wednesday, March 31, 2010

benci

| | 0 comments

susah sangat ke nk reply msg ak???
Read more...

::menangislah::

| | 0 comments


Menangislah!

Karena tangisan awan, taman pun tersenyum
Karena tangisan bayi, air susu pun mengalir

Pada suatu hari ketika bayi tahu cara, ia berkata
“Aku akan menangis agar perawat penyayang tiba”

Tidakkah kamu tahu bahwa Sang Perawat Agung
Tidak akan berikan susu jika kamu tidak meraung

Tuhan berfirman, “Menangislah sebanyak-banyaknya”
Dengarkan, anugrah Tuhan kan curahkan air susunya

Tangisan awan dan panas mentari
Adalah tiang dunia, rajutlah keduanya

Jika tak ada panas mentari dan tangisan awan
Mana mungkin bakal kembang semua badan

Mana mungkin musim silih berganti
Jika kemilau dan tangis ini berhenti

Mentari yang membakar dan awan yang menangis
Itulah yamg membuat dunia segar dan manis

Biarkan matahari kecerdasanmu terus-menerus terbakar
Biarkan matamu, seperti awan, kemilau karena airmata yang keluar

Menangislah seperti rengekan anak kecil, jangan makan rotimu
karena roti jasmanimu akan mengeringkan air ruhanimu

Ketika tubuhmu rimbun dengan dedaunan yang subur
Siang malam batang rohmu melepaskannya seperti musim gugur

Kerimbunan tubuhmu adalah kerontangan rohmu
Segeralah, jatuhkan tubuhmu, tumbuhkan rohmu!

Pinjami Tuhan, pinjamkan kerimbunan tubuhmu
Tukarkan dengan taman yang merkah dalam jiwamu

Berikan pinjaman, kurangi makanan badanmu
Biar tampaklah muka yang dulu tak terlihat matamu

Ketika badan mengeluarkan semua kotoran keji
Tuhan mengisinya dengan mutiara dan kesturi

Orang itu telah menukar kotoran dengan kesucian
Dari “Dia sucikan kamu” ia peroleh kenikmatan

-Jalaludin Rumi-
Read more...

:: mIZ hIM::

| | 0 comments

...(¯`v´¯)
.... ·.¸.·´.....♥10-03-2008♥.....
...¸.·´
.. (......(●̮̮̃•̃) (●̮̮̃•̃)You're always
....).... /█\ ♥/█\.... in my mind
☻/
/▌ ♥******♥
/ \

Penat la cm ney. asyik gduh je. blh bilang brape ari je x gduh.. da fed up la id0p cm ney.. law j0doh ak bkn ngn dea.. ak kna trime.. redha sbb dea bkn untuk ak..


>3 >3 >3
Read more...

Tuesday, March 30, 2010

:-(

| | 0 comments

t0k awak. time ksih sbb wat sy menangis t0k awk!!!
Read more...

Sunday, March 28, 2010

:k0 yg annoying::

| | 2 comments

ak geram, skt ati.. pe k0 ingt k0 cun? org tg0r pom wat x taw.. blah la k0.. law k0 ase k0 cantek. ble2 mase Allah blh trik la wei.. k0 ingt kecantikan k0 2 akn kekal? muk0 cun.. pangai cam hampeh.
Read more...

Saturday, March 27, 2010

::;jangan pernah berubah::

| | 4 comments

>
Biarkan waktu teruslah berputar
Mencintai kamu penuh rasa sabar
Meski sakit hati ini kau tinggalkan
Ku ikhlas ‘tuk bertahan

Cintaku padamu begitu besar
Namun kau tak pernah bisa merasakan
Malah kini kau ucapkan selamat tinggal
Membuat keresahan

Reff:[*]
Meninggalkanku tanpa perasaan
Hingga ku jatuhkan airmata
Kekecewaan ku sungguh tak berarah
Biarkan ku harus bertahan

[**]
Jangan pernah kau coba untuk berubah
Tak relakan yang indah hilanglah sudah
Jangan pernah kau coba untuk berubah
Tak relakan yang indah hilanglah sudah

Back to Reff:[*] , [**]

Jangan pernah kau coba untuk berubah
Ku relakan yang indah dalam hatinya
Read more...

Tuesday, March 23, 2010

| | 4 comments

au hadir d saat ku meniti bahagia.ku keliru d antara dua jalan.ku sedar kau jua seperti ku,meniti saat bahagia bersama dia.namun ku tidak berupaya menolak rasa hati..bodoh bukan,biar ku sedari kau milik dia,aku masih memandang mu.mengapa aku terperangkap dalam permainan ku sendiri..cuba menolak mu jauh dari hati ku,namun makin dekat kau menghampiri.cuba untuk membenci tapi aku tersilap sendiri kerana menyayangimu sedangkan aku tahu kau tidak menyayangiku.ku akan sentiasa mendoakan kebahagiaan u walau hati ku terasa sedikit kepahitan yang ku sendiri tidak tahu mengapa....
Read more...

:untuk dea yg prnh ak pngil syg::

| | 0 comments

s0ry law sy ad wat slh ngn awk..
sy x nk saat2 terakhir sy kt uom ney kite gaduh
sy arap awak fhm
x prnh sket pom sy nk sakiti ati awk
Read more...

Thursday, March 18, 2010

::mimpi::

| | 1 comments

tersangat la bodoh mimpi ak mlm td.. blh plak ak mimpi yang chenta mati ak nikah ngn org le. hurm . pdhal sblm td0 da bergayut dgn elok. mksudnye x gaduh. apesal la ak blh mmpi mcm 2.. lg 1.. dlm mimpi 2 ad org yg menyampuk.. dea ckp fair la klu dea kawen ngn org len p0m or msg ngn org len. sbb ak pom wat begitu.. ok la.. ak ngaku,ak ad kuar n msg ngn laki len.. tp x kan smpai terbawak2 sampai mimpi.. aduh.. ase cm nk nagis je.. nsb bek 2 hnye mmpi..
Read more...
| | 0 comments

Read more...

sambungan cter danial

| | 0 comments

Suatu malam, Sam keluar dengan tergesa-gesa dari rumah. Mud dan Len yang sedang khusyuk menonton televisyen di ruang tamu itu, langsung tidak sempat hendak bertanya. Tiada sebarang kata dan pesan yang dititipkan oleh Sam untuk mereka. Mud tahu, Len begitu sedih.

Sam tidak lagi semesra dahulu. Mana hilangnya kasih-sayang dan gurau mesranya yang ceria itu? Adakah sudah dibawa pergi bersama dengan jasad Selly yang sudah kaku bersemadi? Atau… kerana perempuan yang menjadi teman rapat arwah isterinya itu? Pelbagai telahan bermain-main dan berlegar di benak dan ruang fikir mereka berdua. Namun, hanya Sam yang tahu, rahsia dan gejolak yang tersemat di lubuk hatinya.

Aku terkejut tatkala menerima kunjugan Sam di hadapan rumahku petang itu. Hadirnya dengan wajah yang sukar untuk aku tafsirkan. Walau seburuk dan seteruk mana pun dia, aku cuba melayannya sebagai seorang tetamu dengan sebaik mungkin. Sepi menghuni suasana buat seketika selepas aku mempersilakan Sam untuk minum petang bersama dengan Mud dan Len yang kebetulan ada di rumahku petang itu.

“Mud, Len.. maafkan papa,” Sam tunduk. Pandangannya seakan sayu. Aku hanya menjadi pemerhati yang setia.

“Hanya papa yang tahu apa yang terbaik untuk papa dan keluarga kita. Mud tak nak keluarga kita jadi macam ni. Mud nak kita hidup bahagia macam dulu.”

“Waktu mama ada, semuanya ok. Tapi sekarang, segalanya dah berubah.” Ada titis jernih yang mengalir di tubir mata Len. Hati aku juga diterjah sayu.

“Papa tahu. Ni semua salah papa. Papa janji dengan anak-anak papa, kita sama-sama kembalikan kebahagiaan keluarga kita. Walaupun mama dah tak ada, tapi papa masih perlukan anak-anak papa. Len, Mud, papa tak akan kahwin dengan perempuan tu, tapi papa nak lamar Mama Zie.. Papa dah sedar sekarang.”

Jelas riak terkejut terpancar di wajah Len dan Mud ketika mendengar kenyataan daripada Sam itu. Aku pun apa kurangnya, terus terduduk kembali dengan kenyataan itu.

Sam masih diberi kesempatan dan masih ada peluang untuknya memperbaiki keadaan. tetapi, mengapa aku yang mahu dijadikannya sebagai isteri?

Sam segera memeluk kedua-dua orang cahaya matanya dengan linangan airmata. Aku tahu, Sam insaf. Ya, itulah hakikat dan kenyataannya. Demi kasih dan sayangku kepada Mud dan Len, aku akan merelakannya. Aku sanggup berkorban untuk mereka. Sam melemparkan senyum mesra, aku juga menghadiahkan senyuman mekar kepadanya sebagai tanda perdamaian…
Read more...

Friday, January 15, 2010

>akukah yang terlewat>

| | 1 comments

nothing 2 say.. hihihi.. da lame x p0st ent3 baru.. mlm ney tetibe je ase rjin+b0ring.. skunk ney dok kt blik s0rang2.. rum8 blik melaka..

x sangka sekarang ak dah bergelar pelajar final year.. atau yg lbh tepat lagi ak da finak sem.. insyaAllah bln lima ney ak akn habis study..

hurm.. sem ney ak amek 15 jam kredit sahaja termasuklah 2 jam kredit t0k final pr0jek..

s0 sem ney ak agk rilex,, kerana hanya ad 1 asigment.. yg len2 hanyalah lab multimedia..benda 2 x wat kan ak tensi0n okeh.. ak enj0y.. cuma ak sedikit terkilan kerana ak ada claz pada petang jumaat.. sepat0tnye x de..



alhamdulillah sbb sem ney x de claz kol 8 pg.. yg paling awal claz ak hanya bermula pada pukul 10....


jadual sem 6

selasa: 10-12.12-2,2-4
rabu:12-2,2-3
khamis:10-12
jumaat:3-5
Read more...

Friday, January 8, 2010

sunyi+sepi+kecewa

| | 1 comments

Read more...

Thursday, January 7, 2010

~satu pintu ditutup, ada pintu lain yang terbuka~

| | 2 comments

wat teman2 ak yang sekarang ney tgh bersedih.. ak arap k0rang jgn nangis lgi.. mungkin dea bukan yang terbaik untuk k0rang. ad hikmah disebalik apa yang terjadi..



ak x m0 tgk k0rang sedih, menangis lagi.. ak mungkin bukan teman yang terbaik untuk korang.. tp ak taw ak mungkin boleh menjadi pendengar yang baik untuk korang.. siyes d0wh.. ak x nk tgk korang menangis lagi.. ak taw korang kuat.. k0rang mampu lakukan yang terbaik untuk diri korang.. ak taw k0rang kuat.. x de chenta bukan pengakhiran sebuah kehidupan..
Read more...

Saturday, January 2, 2010

::ak sayam sama kam00::

| | 5 comments

en3 agak sedih. s0 sila menangis




pnt meronggeng hari ney watkan badan ak letih

otak penat

s0.. dgn tidak sengajanya ak bergaduh

tersalah bicara

bercakap kasar

skrg

tgh gaduh

biarlah..

ak nk wat keras kepala....

ak skt ati

ak taw sume slh ak

kenape?
kenape ak x leh nk bhgia???

mcm org len???
Read more...

ulang tahun blog aku

Daisypath Anniversary tickers

welc0me 2 everyone


ShoutMix chat widget

**f0ll0wer kesayanganku**

.:my bez friend:.

.:my bez friend:.

da p0y0s cozmate

da p0y0s cozmate

.:gedung ilmuku:.

.:gedung ilmuku:.

::hanya aku::

::hanya aku::

antara yang menarik!!!

 
 

::akuchentadea:: | Diseñado por: Compartidísimo
Con imágenes de: Scrappingmar©

 
top