::pesanan penaja::

jom kita exchange link.. :-) kalau sape2 nak exchange link, sila jadi follower saya dan tinggalkan link di chat box ya..saya pun akan lakukan benda yg sama ke blog anda.. :-) nk komen, nak maki hamun pon blh. :-)

Thursday, August 26, 2010

sekadar peringatan dan panduan

| | 0 comments

Assalamualaikum,
Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul…..
Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.
Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.
Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.”
Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.
Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..
Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.
Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan
1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku).
(HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Rahsia 13
Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……


1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.
7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.
13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!”
Wassalam.
Read more...

Saturday, August 21, 2010

merestui

| | 0 comments

selamat berpuasa n selamat ary raya~he3..lmbt lg nk raya..saje nk wish awl2..mlm td terbaca satu blog ney..ak sampai menangis..banjir ok~pergh..gler menipu,xde la bnjir..tp mmg sedih..http://mayyonnizz.blogspot.com..ney link blog 2

ok
alhamdulillah..hbungan ak dgn enchek pakwe da smpai satu tahap yg mungkin lebih baik..pada 17.7.2010..bersamaan ary jumaat,family enchek pakwe datang merisik..yup..bnyinya mcm biase,org len da bertunang pon x bising..tp bg ak..ia bnda yg bernilai bagi ak..

mak ak x bagi bertunang,juz merisik..agak2 da ckup duit..trus nikah..ikutkan famili enchek pakwe,lps raya ney nk nikahkan kami,tp memandangkan ak bru je abez bljar..so famili ak decide suruh ak bekerja dlu..
Read more...

Saturday, May 8, 2010

:::at h0me::

| | 1 comments

sekarang ney ada kat umah.. bez gler..
hilng pnt smngu ak kna stay kt UPM
lbh smngu dari 0rg len..
tp x pe la.. berbaloi

skrg.. nk cri keje..
cri duet
Read more...

Tuesday, May 4, 2010

::jangan tanye kenape::

| | 0 comments

jgn tnye kenape ak da delete gmbrnye dalm facebook ak
jgn tnye kenape ak wat kputusan cm 2
jgn tnye kenape ak blom 2kar status ak
jgn tnye knape ak jarang2 bkak n0 mxs ak



skrg.. ak hnye perlukan ketenangan
tolong jngn tmbahkan stress ak
tolong jgn wat ak menitiskan air mata lagi..
tolong.. ak perlukan ruang untuk

ak mau pergi dari cni
ak mau pergi ke ruang yang gelap, sunyi.. di sana hanya ak sahaja berada

ak maukan kedamaian

ak maukan ketenangan


ak mau lupekan segala2nya
Read more...

Thursday, April 29, 2010

::♥ [cinta berakhir sebelum bermula]♥ ::

| | 4 comments

♥ ♥ siyes!!! sakit ati.. tajuk entry x de kaitan dgn pe yg ak mau tulis skunk.. k.. ak da nekad untuk delete ac blog ney.. dah x de menda yang ak nk kongsikan.. dan apa yang lagi penting, dah x de pe ak nk luahkan. biar pe yg ada dlm ati ak ney.. maybe kalau ak trase ingin menulis lg.. ak akan buat account bru.. wat silent readear ak.. thanx..


sedikit terkilan dgn 'dea'.. k lah.. law 2 cra dea nk jauhkan diri dea dari aku.. aku hormati keputusan dea.. dah x de pe lg yang perlu jelaskan..

ckuplah last msg ak kt dea mlm ney.. tp msa ak type en3 ney.. msg ak l0m delivered..
n.. ak berharap.. biarlah msg ak ney x sampai

susah sngt ke nk berteus terang dgn ak??

ak taw dr mulut org len.. yg dea ad kt cni.. mksd ak kt UPM.. pe salah ak?
untuk awk.. sy doakan kebahgian awk.. mengenali awk merupakan anugerah terindah dalam id0p sy.. time ksh awk..



Read more...

Wednesday, April 28, 2010

29042010

| | 3 comments

asok last paper ak sepanjang 3 tahun ak kt UPM ney.. kawan2 dah lame abez.. dah ada yang blik kg pon.. ak masih tersadai kt sini.. ak rase sem ney ak melakukan pengorbanan yang paling besar.. gap exam slame 2 mngu ak stay kt cni.. dlu, pantang ada cuti ak blik kampung.. skrang.. lps abez exam pon ak still x blh blik lg,.. pr0jek paper ak lom siap sepenuhnya., sebetulnya da siap.. tp penyelia asyik suruh edit je.. kdg2 ak da ase bosan,, melakukan bnda yang sama .. tp itulah pengorbanan yang terpaksa aku lakukan..

walaupun ak amat merindui famili ak.. tp ak tetap kna bertahan, sabar.. kerana ak taw pengorbanan yang ak lakukan ini akan terbayar satu hari nnti
Read more...

Monday, April 26, 2010

Two Is Better Than One (ft. Taylor Swift) - Boys Like Girls (Official Mu...

| | 0 comments

Read more...

:ini yang saya rasa sekarang::

| | 0 comments

Read more...
| | 0 comments


Semakin hari..ak merasakan ak kembali kpd diriku yg lepas..mnjadi seorg yg tidak adil pada dri sndri, menjadi seorg yg slalu mnyalahkan diri sndri...bukan meminta simpati tapi ini adalah hakikatnya..


apatah lagi ak x prnh nk kecapi kebahagian.. kebahagian yg ak miliki hnyalah sementara.. sedangkan ak ingin bhgia sama mcm 0rg len.. tp knape x blh?

mungkin ney blasan Allah ke atas diri ak.. ak yg seringkali lalai dan lupe
Read more...

Saturday, April 24, 2010

::SAYA MASIH DISINI::

| | 0 comments

Eh2.. tetibe je ase rajin nk update blog.. hehe..

masih ada 3 paper lagi yang harus dilangsaikan..
ok.. tp sngt jelez apabila melihat kawan-kawan yang dah nk abez exam..
tp lg jelez sbb da ramai kawan-kawan dah boleh jilid final year pr0jek.. aku bila lagi.?
dr.. tolong la bagi saya jilid.. saya nak blik kg dr.. dah lame saya x blik kg.. muahahaha.. mcm la dr kamariah bace blog ak..


0wh.. ari isnin saya ada 2 paper

ari kamis 1 paper

untuk exam saya blom study.. sbb saya f0kus kpd FYP.. tp saya sentiasa on9.. facebooking.. hihi


saya amat berharap agar saya dapat jilid sblum 30hb..
Read more...

Tuesday, April 20, 2010

::yang tak terlenyapkan::

| | 0 comments

sebuah kehidupan.suatu perjalanan. demikian nafas nyawa menyedut udara alam, menadikan jasad kerdil manusia bertebaran mempelosoki serata ceruk dunia, hanya untuk sebuah perjalanan. dan dalam perjalanan ini, telah tersedia menunggu lubang-lubang derita yang telah memungkinkan perjalanan ini terbawa ke lorong kegelapan yang menghantar telah sekian banyak pengembara-pengembara yang sesat ke lembah kehancuran. mematikan langkah perjalanan di laluan yang tersia. dan mungkin juga perjalanan ini boleh tertuju ke jalan bersinar kilau-kilau kebahagian, merungkai satu persatu mimpi nan indah.
Read more...

::fly.. hillary duff:

| | 0 comments

lagu semangat aku:
In a moment everything can change
Feel the wind on your shoulder
For a minute all the world can wait
Let go of your yesterday

Can you hear it calling?
Can you feel it in your soul?
Can you trust its longing and take control?

[CHORUS]
Fly
Open up the part of you that wants to hide away
You can shine
Forget about the reasons why you can't in life
And start to try
'Cause it's your time
Time to fly

All your worries, leave them somewhere else
Find a dream you can follow
Reach for something when there's nothing else
And the world's feeling hollow

Can you hear it calling?
Can you feel it in your soul?
Can you trust its longing and take control?

[CHORUS]
Fly
Open up the part of you that wants to hide away
You can shine
Forget about the reasons why you can't in life
And start to try
'Cause it's your time
Time to fly

And when you're down and feel alone,
Just want to run away
Trust yourself and don't give up
You know you better than anyone else

In a moment everything can change
Feel the wind on your shoulder
For a minute all the world can wait
Let go of yesterday

[CHORUS]
Fly
Open up the part of you that wants to hide away
You can shine
Forget about the reasons why you can't in life
And start to try
Fly
forget about the reasons why you can't in life
And start to try
'cause it's your time
time to fly

In a moment, everything can change
Read more...

Monday, April 19, 2010

::kuseru::

| | 0 comments

ble la m00d nk study ney datang?
enchek pakwe dah bising sbb asek dok facebooking je
dea gtaw.. bek x pyh amek exam law x nk study

sangat bising ini pakcik
hehe
Read more...

ulang tahun blog aku

Daisypath Anniversary tickers

welc0me 2 everyone


ShoutMix chat widget

**f0ll0wer kesayanganku**

.:my bez friend:.

.:my bez friend:.

da p0y0s cozmate

da p0y0s cozmate

.:gedung ilmuku:.

.:gedung ilmuku:.

::hanya aku::

::hanya aku::

antara yang menarik!!!

 
 

::akuchentadea:: | Diseñado por: Compartidísimo
Con imágenes de: Scrappingmar©

 
top